I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

13 oktober 2011

Knep och Knot






Hej!

Snart är det Halloween.
Något som verkar bli större i Sverige för varje år.

Själv tycker jag det är ett roligt tillfälle att få spöka ut sig och skoja till det lite här hemma.

Förra året hade vi en stor fest. Vi dekorerade hela huset med spindelväv, fladdermöss och andra småkryp, fladdrande ljus, talande dödskallar och skelett överallt. Vi hade hjärnor och inälvor i blodiga krus, skräckmusik, tävlingar utomhus och så förstås....en hel del smarriga bakverk.

Man kan ju inte spöka på tom mage ;)


I en tidning (Martha Stewart Living 2010) hittade jag en rolig idé till hur man gör egna benknotor.

Du behöver:
Tidningspapper
Maskeringstejp
Gipsrullar (finns på Apoteket)
Bryggt tevatten (för en gulnande effekt)
Handskar
Plastskydd



Rulla eller skrynkla ihop ett tidningspapper i önskad storlek.

Vik in kanterna mot mitten och tejpa i ändarna.


Fortsätt tejpa och forma rullen till en benknota tills du är nöjd.


 
Klipp av bitar av gipsrullen och lägg på hög.
Det går åt en del gips så förbered detta moment innan du börjar gipsa!
Brygg te och låt det stå och dra ett tag.

OBS! Ta på handskar innan du börjar gipsa och skydda bordet med plast.

 Blöt en gipsremsa i taget och lägg på benknotan.
Fortsätt runtom tills du har täckt hela benet.
Jag la mina remsor omlott och smetade ut gipset över benet, för att få bra täckning.
Låt torka i ungefär ett dygn beroende på storlek.

De blev väldigt coola!
Och snart är det dags att ta fram benen igen.

Frågan är hur de klarat sig, då de legat undanstoppade i en låda på vinden sen förra hösten.


Tack för era hälsningar!
Jag fortsätter med min rehab-träning och kroppen mår lite bättre för varje dag.
Försöker ta det lugnt och inte stressa.

Ha en trevlig dag! 
Posted by Picasa

5 kommentarer:

A House With A View sa...

Jaha ja, nu är kreativa Sanna i farten igen ser jag :)))) Som får till allt så hiiiiimla snyggt och proffsigt!!! Imponeras av allt du får till, du har en enastående förmåga att få saker att se så naturtrogna ut!!! Tack för tipset!!! Bra inlägg, att få se tydliga bilder bara att ta efter - me like :))

Stooooooooooooooooooooor kraaam aka

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Själv har jag inte hängt på det här med halloween än om jag ska vara helt ärlig...

Men barnen tycker ju det är desto roligare ;)

En pumpa hoppas jag kunna skära till lika fin som din!! :)

Kul tips om benknotor du kom med :)

Fyy vad trist med din rygg. Förstår att det måste vara otroligt jobbigt med allt vad det innebär...

Hoppas, hoppas att du blir bättre!!

Själv har jag inte heller hunnit med så mycket bloggande den senaste tiden. Ibland är det svårt att ha tid för allt helt enkelt ;)

Hoppas du haft en skön helg!
Kra kram

Systrarna Hjertén sa...

Jag är inte så mycket för Halloween, men förra ået såg jag någon som bakade riktigt läskiga fingerkakor (var det du?) som jag tänkte prova.

Istället för Halloween har jag tänkt ha en fest med Oktoberfest-tema!

Mvh
Frida

Gugis Pärlor sa...

Härliga benknotor du har fått till! Halloween är kul på nåt sätt då man får ställa till med läskiga saker och dukningar. Gillar det mest därför och så är det nåt alldeles speciellt för barnen förstås. Jag skulle åtminstone ha älskat Halloween som barn om det bara hade funnits då!!

Kram Gugi

Tina sa...

Jag har varje år en Halloweenmiddag med vännerna. Mer än så blir det inte, lite kul att piffa till en mörk höstkväll.
Ditt pyssel är verkligen kul!

kram