I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

18 augusti 2011

Baked Parmesan Tomatoes


Hej!

Hur mår ni?

Tänk att vi redan är en bit in i augusti. Galet! Hösten kommer närmre och det märks inte minst om kvällarna som blir allt mörkare. Nu får vi tända ljus, ta fram filtarna och mysa, för det är tyvärr inte så varmt ute längre, även om solen skiner. Det positiva däremot, kanske är att många här i Sverige startar upp kräftsäsongen. Själv är jag inte så förtjust i kräftorna, men jag gillar doften av dill och de många goda tillbehören... ;)


Får jag fresta med något nytt till kräftskivan?

Parmesanbakade tomater





Halvera eller skär tjocka skivor av tomater och lägg ut på en plåt.
Strö på flingsalt, peppar och hackad färsk basilika.
Tillsätt riven parmesanost och ringla olivolja över tomaterna.
Baka i ugnen på 230 grader i 10-15 minuter.




Gott och enkelt!

Receptet har jag hittat HÄR 

och där kan ni även se slutresultatet - för det var vi för hungriga för att fota ;)


For my english speaking friends:
you can read more about this Swedish tradition and (some kind odd) crayfish party HERE


Ha en fin dag allihopa!



5 kommentarer:

Annelie sa...

Javisst får du fresta med dessa.
Funderade just på att göra något med tomater till middagen idag.
Nu är det ju fullt med härliga grönsaker som säljs lokalt och jag plockade upp lite tomater igår.
Ser gott ut.
Kräfor gillar jag och jag lyckades smygbörja innan jag lämnade Sverige.

KRam och trevlig helg, Sanna!

Gugis Pärlor sa...

Mums! Det ska jag pröva och receptet kom väldigt lämpligt för jag fick idag en hel påse med tomater av mina föräldrar direkt från växthuset! Tack för det! Trevlig helg Sanna!

Kram Gugi

A House With A View sa...

Men här har du en som ääääälskar kräftor!!!!! Och tar tacksamt emot ditt recept, ska absolut testas!!! Ser helsmaskigt ut och som du skriver - enkelt!!!

Önskar dig en fin fortsättning på veckan!!

kraaaaaaaaaaaaaaaaam aka

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Tack för tipset!!
Låter jättegott, måste testas :)

Ha det jättefint vännen!

Kram kram

Wendy sa...

Sanna, thank you for the English translation and the story behind the tradition! Crawfish Boils are popular in the Southern United States in the Spring--that is our season--and they are cooked with cajun spice, corn and new potatoes. :)

Wendy