I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

8 juli 2011

In the middle of nowhere



Långt ute på den Östgötska slätten, mitt ibland böljande fält och åkermark, ligger en liten liten by. Ja, det är inte alls stort. Om du blinkar kanske du helt missar den... Men, här händer något spännande varje år.

Första helgen i juli, för att vara exakt.





Gammaldags marknad




 

Välkommen till lilla byn Heda.

Här kommer folk vida omkring för ett ändamål - att få strosa runt på en riktig gammaldags hantverksmarknad! Runtom kyrkan kryllar det av små marknadsstånd fulla av genuina hantverk. Det har blivit en riktig samlingspunkt för traktens alla konstnärer. Här säljs egentillverkad honung, sylt, saft, bröd, textil, smycken, smide, snidade möbler, växter, tavlor, grönsaker, gjutna föremål, ullprodukter, stickade plagg.... och så mycket mer!






Marknaden har blivit väldigt populär, men fortfarande är det inte många som vet om den. Annonseringen är lite blygsam. Kanske ska den inte vara för stor för att inte gå miste om sin gemytlighet?








 

Här är en av mina absoluta favoriter. Här står jag och hänger och suktar varje år haha! De gör så mycket fina lerfat, pajformar, skålar... och nu såg jag även tårtfat! Men det blev inget inköp den här gången heller. Det är helt enkelt för svårt att välja!










I år fanns en utställning av ett tjugotal kaniner. Jisses vilka bjässar! Bland annat belgisk jättekanin, som jag bara sett på bild innan.  Den här sötingen nedan hade gärna fått följa med mig hem. Den var bara "halvstor" ;)






En ullmössa i sommarvärmen?














Det har blivit en tradition för oss att åka hit. När barnen var små tog vi med oss picknick-korgen och spenderade hela dagen här. Ett perfekt utflyktsmål när man har små barn, för här kan de röra sig i stort sett fritt. Väldigt lugnt och avkopplande.

Här finns även ponnyridning, hästskjuts, lekplats, chokladhjul och uteservering.

Alla besökare får varsin parkeringslott. Sist på dagen är det dragning och har man tur kan man vinna något av hantverken som man kunnat beskåda under dagen. Tyvärr var inte turen på min sida.






Helt tomhänt åkte jag ändå inte hem.

En strut med alldeles nybakta brända mandlar är ett måste och vid ett bord fyndade jag smycken. Två för en hundralapp. Sen var jag glad och nöjd ;)








Happy Friday!
 Ha en skön helg.


2 kommentarer:

A House With A View sa...

Vilken underbar marknad, den hade jag velat besöka!! Fanns verkligen mycket smått och gott där!!! Och vilka fina smycken du fyndade, superfina!!!

Jag håller på att svettas ihjäl i värmen här men ska försöka göra ett ryck till i trädgården, puh... Tog en paus och besökte din fina blogg :))

Stoooooooooooor fredagskraaaaam aka

Gugis Pärlor sa...

Det är så otroligt charmigt att vara på gammaldagsmarknad... Här ordnas det också alltid nu och då! Jag skymtade några skinn där... jag brukar ha benägenhet att köpa sådana på sommarens hetaste dag (hihi) Jag skulle nog behöva ha ett NU känns det som!! Ljuvliga smycken du hittade!

Kram Gugi